NTN-SNR

ntn-snr-logo

Možda ste na spomen ležajeva dosad pomišljali na neka druga imena, ali NTN-SNR je partner i prva ugradnja u sve automobile koje vidite na cestama, a dio je programa tvrtke Tokić

 ntn-snr-edc

Iza dvostruke kratice u nazivu stoji tvrtka koja je nastala 2007. ujedinjavanjem kompanija NTN i SNR. Sedam godina nije osobito dug životni vijek, ali kompanije su zasebno prije toga skupile gotovo 100 godina povijesti. Nastavak otkriva snagu ovog danas mega brenda! No, krenimo od dugogodišnjeg japanskog specijalista za ležajeve NTN. Kratica znači Noboru Niwa (osnivač kompanije), Tomoe Trading Co. (ime kompanije koja je bila odgovorna za prodaju koju je osnovao Niwa) i Jiro Nishizono (suosnivač, vrhunski inženjer). Naime, Niwa i Nishizono su 1918. započeli istraživati mogućnost proizvodnje kugličnih ležajeva. Dar s nebesa bilo je potonuće švedskog broda u luci u Kobeu 1922. Taj je brod prenosio ležajeve. Osiguravajuća je kuća isplatila odštetu te postala vlasnikom tereta koji je ponudila na aukciji. Gosp. Niwa je pobijedio i došao u posjed tri glodalice strane proizvodnje. Nishizono je dobro proučio tehnologiju izrade ležajeva i 1923. se pojavilo ime NTN te je počela proizvodnja i prodaja ležajeva. Kompanija je rasla i unaprjeđivala svoje proizvode koji su postali cijenjeni u cijelom svijetu. Sljedeći je korak bilo širenje na Stari kontinent 1961. osnivanjem NTN Wälzlager G.m.b.H u Zapadnoj Njemačkoj. Iste je godine od tvrtke INA kupljena tehnologija za izradu igličastih ležajeva. Deset godina kasnije osnovana je NTN Kugellfabrik G.m.b.H u Njemačkoj (Metmann) koja se bavi izradom kugličnih ležajeva. NTN nastavlja rasti i 1998. kad u Francuskoj ulazi u zajedničko ulaganje s Renaultom te osniva NTN Transmission koji se bavi izradom homokinetičkih zglobova. Dvije godine kasnije kompletna grupacija stječe ISO 9000 certifikat o kvaliteti svojih proizvoda. Drugi dio kompanije ima svoje korijene u Francuskoj. 1916. je švicarski kovač Jacques Schmid u Annecyju osnovao tvrtku SRO koja se bavila izradom proizvoda od metala. Pod utjecajem Henryja Forda pokušao je smanjiti gubitak vremena na najmanju mjeru. Voditelji proizvodnje i inženjeri su morali biti dostupnima šefu cijeli dan, ali i tijekom noći. Zato im je izgrađeno naselje nadomak tvornice kako bi bili bliže i mogli odmah doći. Osim toga, žene su ravnopravno zapošljavane kao operateri na strojevima za obradu metala, pa je 1920. već bilo zaposleno 350 radnika u proizvodnji ležajeva za tramvaje. U Drugom svjetskom ratu je tvornica pretrpjela izuzetno teška oštećenja. Prvi su je put bombardirali Saveznici, ali totalno je uništena u svibnju 1944. Više od 300 bombi je palo u krugu tvornice za manje od 20 minuta. Tad nastupa svježe nacionalizirani Renault, veliki proizvođač koji je Francuska prisvojila jer je Louis Renault optužen za kolaboraciju s Njemačkom. Uglavnom, Renault je preuzeo rastuću tvrtku SRO i preimenovao je u SNR (Societe Nouvelle de Roulements – nova kompanija za izradu ležajeva). Počinje doba velikog rasta. Obnovljeni je SNR ubrzo nakon rata postao četvrti proizvođač ležajeva u Europi.

bearings-resize

Pored automobilske industrije, SNR je dao svoj prilog izradi Concordea 1967., a uključio se i u izradu mlaznih motora za putničke zrakoplove. Tijekom 80-ih godina Alain Prost osvaja naslov svjetskog prvaka u F1 s Renaultom i SNR-ležajevima u svom bolidu, a prisutni su i u TGV-željeznici koja postavlja brzinski rekord za vlakove. SNR je prva svjetska kompanija za izradu ležajeva koja je udovoljila strogim standardima kvalitete koje propisuje ISO 9000, a tehnološka superiornost potvrđena je proizvodnjom prvog kotrljajućeg ležaja s integriranim davačem položaja za ABS-sustave. Time su nespretni ABS-prstenovi osuđeni na izumiranje, a konstruktorima automobila je značajno olakšan život i širom otvoren put nesmetanoj ugradnji ESP-sustava. SNR-ležajevi se ugrađuju u najveći putnički avion svih vremena, Airbus A380, a dolazi do udruživanja kompanija NTN i SNR. Iste je godine postavljen novi svjetski rekord za vlakove uz korištenje SNR-ležajeva: 574,8 km/h! U posljednjih pet godina je deset najprodavanijih automobila u Europi i Aziji opremljeno NTN-SNR-ležajevima s integriranim magnetnim davačem položaja za ABS-sustave (ASB). Danas je NTN-SNR kompanija koju susrećemo u prvoj ugradnji (OEM) svih vodećih proizvođača automobila i prateće industrije (vidi popis). Ovi se ležajevi koriste pri izradi šasije (ovjesa), mjenjačkih kutija, motora, prijenosa i ostalih agregata. No, NTN-SNR nije usredotočen samo na OEM-program, već svoje izuzetno kvalitetne proizvode koji se mogu naći po vrlo povoljnim cijenama u lancu Tokićevih poslovnica, nudi i u aftermarket programu. Osim toga, kompanija se bavi izradom ležaja koji udovoljavaju potrebama industrije, ali i željezničkog i zračnog transporta. Najnovije polje interesa je izrada specijalnih ležajeva iznimno malog gubitka kotrljanja za vjetroelektrane gdje je mehanička efikasnost pogona izuzetno bitna. NTN-SNR se ne bavi samo ležajevima. Tu je i zupčasto remenje koje se zasad nudi samo u kitovima s ostalim komponentama (natezači, klizači…), a odnedavno je u ponudi i klinasto te kanalno remenje kao pojedinačni artikli. Tu su i zatezači te specijalitet – diskovi s integriranim ležajevima i glavčinama kotača koje koriste neki automobili. NTN-SNR danas nudi i ležajeve za komercijalni program (uključujući najteže tegljače), a tu su i ležajevi kotača, amortizera i stražnjeg mosta. Jednostavno, NTN-SNR je prošao trnovit put, ali uspjeh nikada nije izostao. Reference? Svuda su oko nas – promatrate li bilo koju prometnicu dulje od minute, sasvim sigurno njome neće proći ni jedan auto u koji nije ugrađen neki dio NTN-SNR-a.

ntn_snr-products

OD 2011. GODINE NTN-SNR U HRVATSKOJ

Tvrtka Tokić je na naše tržište dovela jednu od najvećih svjetskih kompanija koja je svoje ime izgradila vrhunskom kvalitetom i inovativnošću na polju kotrljajućih ležajeva kontinuiranim razvojem koji traje gotovo sto godina. No, NTN-SNR u svojem programu nudi mnogo više od ležaja za neki auto.

 

Povijest kotrljajućih ležajeva

Skice robova koji grade piramide pokazuju da su veliki kameni blokovi pomicani na drvenim oblutcima koji su se okretali. Preteča kotrljajućih ležajeva je rođena! I skice velikog Leonarda da Vincija pokazuju da je i on promišljanjem došao do principijelnog rješenja koje pokazuje kotrljajući ležaj. Istinski razvoj ležajeva počeo je s industrijskom revolucijom kad su se počeli proizvoditi razni strojevi pa se pojavila i potreba za ležajevima raznih vrsta. No, radi se o izuzetno kompleksnom proizvodu koji je načelno jednostavan, ali ga je vrlo teško proizvesti pa se u svijetu samo mali broj kompanija specijalizirao za to.

 

NTNSNR_cover_google_2120x1192-(2)

Pošaljite nam E-mail

ATR