Kočnice treba paziti i pažljivo slušati

kocenje

Kočnice čuvaju glavu! Otkrijte kakve moraju biti naše kočnice da bi ispunile težak zadatak zaustavljanja velike mase vozila koje juri cestom.

Što se događa za vrijeme kočenja?

Unatoč sve novijim sustavima ABS-a, koji sprečavaju blokiranje kotača i skraćuju put kočenja, ono se uvijek temelji na sili trenja koja se javlja između frikcijskog materijala kočionih obloga i kočionih diskova ili bubnjeva. Popratni neželjeni efekt trenja je nastajanje velike topline i upravo ova dva faktora određuju efikasnost i trajnost kočnica.

Pritiskom na papučicu kočnice sila se preko hidrauličnog kočionog ulja prenosi na cilindre u kočnicama na kotačima, koji pritišću kočione pločice uz diskove ili obloge uz bubnjeve. Upravo taj ključni moment kontakta dva materijala ono je što usporava vozilo. Zato kvaliteta materijala od kojih su napravljene pločice i diskovi ili obloge i bubnjevi, određuje efikasnost i trajnost kočnica. Kako većina današnjih vozila ima disk kočnice na njihovom primjeru možemo pratiti dobre i loše strane kočnica.

Kočnice zovu u pomoć!

Disk kočnice na prednjim kotačima uvijek trpe veće opterećenje i daju veći dio kočione sile. Pogledamo li same kočnice, vidjet ćemo da su one prednje uvijek veće i snažnije. Ako pri kočenju čujemo cviljenje, osjetimo vibracije ili zanošenje vozila u stranu to sigurno kočnice zovu u pomoć!

Zbog velikog razvoja topline, koja vrlo brzo može dosegnuti i nekoliko stotina stupnjeva pri jakom kočenju, dodir površine diska i pločice treba biti što veći i to cijelom površinom. Tako se sila raspoređuje po što većoj površini i ostvaruje se maksimalni efekt. Također se i toplina raspoređuje jednako po cijeloj površini diska. Čim postoji trešnja, cviljenje ili zanošenje znači da taj kontakt nije dobar i potpun. Ako disk pločica naliježe malom površinom ili neravnomjerno na mjestima dodira razvija se trenje, toplina i zvuk.

Odmah do tog mjesta na disku nema trenja i toplina je manja. To stvara velike toplinske udare na materijal diska i ako se on naglo hladi zbog
vode na cesti može vrlo lako nastati deformacija materijala, koja stvara valovite površine. Kočenje s takvim kočnicama počinje proizvoditi vibracije i na kraju smanjuje efekt kočenja i izbalansiranost kočnica. Zato se vozilo pri kočenju može početi zanositi, a tada je zamjena pločica i diskova jedino rješenje.

Indikator se nalazi na površini diska

Ove se pojave i kod bubnja kočnica javljaju s istim posljedicama. Zato na znak zvukova ili bilo koje od ovih pojava treba otići mehaničaru da provjeri u kakvom su stanju pločice i diskovi. Već se i laičkim pogledom kroz otvore na naplatku vidi se površina diska, a u većini slučajeva može se ocijeniti i debljina pločica. Disk mora biti što glađi, bez utora, nalik gramofonskoj ploči i bez zona koje su promijenile boju i poplavile. To znači da pločice više ne naliježu kako treba, a plava područja ukazuju na opasno pregrijavanje. Kočnice koje su pregrijane drastično smanjuju efekt kočenja! Ako pločice mijenjamo na vrijeme, diskovi mogu „preživjeti“ dvije, pa i tri izmjene dok se polako i sami ne stanje i potroše. Diskovi imaju određenu debljinu materijala, kao i pločice, a oni suvremeni oblikovani su s utorima u sredini za hlađenje pri rotaciji.

Odvođenje temperature jako je važno

Stanjena površina diska, baš kao i pločice, nema dovoljnu površinu da apsorbira nastalu toplinu. Toplina se preko metalnih dijelova prenosi na čeljust, a time i na kočionu tekućinu koja mora biti otporna na vrenje mada i to ima svoje granice. Zato se ona mijenja svake dvije godine, kako
bi se spriječilo da vlaga koja se polako apsorbira u ulje smanji točku vrenja. Ako tekućina provrije, kočiona sila praktički nestaje! Često će netko pri pogledu na pločice debele pola centimetra ili manje reći da to još nije za zamjenu jer ima „mesa“.

Međutim, nove pločice nisu bez razloga puno deblje. Materijal pločice, osim debljine koja daje rezervu materijala za polako trošenje, predstavlja i toplinski izolator. Tako ograničava širenje topline s metalnog diska preko pločice na kočionu čeljust i tekućinu za kočnice. Ako je taj sloj tanak,
toplinska izolacija je slabija i temperatura se širi. Kod sportskih i snažnijih vozila, ova se pojava pokušava ublažiti korištenjem keramičkih materijala za pločice i diskove.

kočnice

Zato pri svakom servisu vaš mehaničar treba pregledati stanje diskova i pločica ili bubnjeva i obloga. Treba ih očistiti i na prvi sumnjivi znak nekih od pojava koje smo naveli – obavezno zamijeniti! Jedino će tako kočnica sačuvati glavu, a i metar kraći zaustavni put znači tanku granicu između sigurnosti i tragedije. Dakako, sve vrste kočionih pločica, od onih sjajnog omjera uloženo dobiveno, do premium i OE asortimana, u svakom trenutku možete pronaći na policama naših poslovnica.